topbar

woensdag 15 maart 2017

Groeifeestkindjes in de jungle - deel 1

Sinds november kan ik een nieuw lijntje toevoegen aan mijn CV. "Jobstudent" bij Lotte Martens. PR is mijn taak, dus ik ben degene die uw mails naar pr@lottemartens.com beantwoordt en u op social media bombardeer met foto's. En ik vind het heerlijk. Lotte kan ik zo nomineren als "droomwerkgever van het jaar": flexibele uren, een bedje om in te rusten en de meest inspirerende werkomgeving ooit. Ik werk één dag per week, maar ik kan het niet laten om er af en toe gewoon eens binnen te springen ;-)

Tijdens één van die blitzbezoekjes kwam het gesprek op Suses groeifeest. Het kind wordt groot aan sneltempo, daar valt niet naast te kijken. Op school wordt dat gevierd, en of ik de feestkleedjes wou maken? Daar was geen milliseconde twijfel voor nodig.

Mona-0744

Vandaag toon ik u de kleertjes van kleine zus Mona. Op de outfit van feesteling Suse is het wachten tot vrijdag! 

Mona-0243

Dat het de gouden plissé zou worden, dat stond vast. Er bestaat geen stof die haar in feestelijkheid overtreft. Ik naaide een eenvoudig rokje aan een brede elastiek, met willekeurig open en gesloten plooitjes.

Mona-0450

Mona-0247

Het roze jurkje dat ik vorig jaar voor Mona naaide is een grote favoriet en wordt meer dan wekelijks gedragen. Ik vertrok nu van hetzelfde patroon, de Tinny jurk van StraightGrain in één maat groter, en maakte er een bloesje van. Daarvoor koos ik de gele Lunari-kant, gevoerd met witte tricot. Aan de halslijn legde ik plooitjes met een dubbele bedoeling: als decoratief detail, en tegelijk ook om wat ruimte te maken voor Mona's kleuterbuikje. Achteraan sluit het bloesje met een sleutelgatje en een knoop uit de voorraad van Sarah.

Mona-0750

Mona-0462

De vorige keer hadden we ons op fotoshootvlak wat misrekend: drie hongerige kinderen na school, op een donkere donderdagavond net voor de kerstvakantie. Ik hoef u niet te vertellen dat daar meer tranen dan glimlachjes aan te pas kwamen. Dit keer gingen we all the other way! Een woensdagnamiddag waar Suse en Mona al lang op voorbereid waren en naar uitkeken (duh - we hadden hen verteld dat we op uitstap naar de jungle zouden gaan 😉). Lottes zus speelde voor kapster, Lottes mama voor props-assistente en de meisjes prima voor model. De weersomstandigheden zaten flink tegen, gelukkig hadden we een locatie gekozen die ook op maartse dagen warm en droog is. 

Mona-0194
Mona-0192

Toen ik de foto's op mijn computer overzette, werd ik zo blij dat ik er niet van kon slapen. Dit zijn zonder twijfel de beste kinderportretten die ik al maakte. Het licht, de meisjes, de kleertjes, de props, alles klopte en ik was zo gelukkig. 

Mona-0442

Mona-0431

Ooit deed ik drie jaar vrijwilligerswerk op de leukste kleuterschool van 't land en de liefde voor kindjes, die blijft. Ik hou ervan om een 'klik' met hen te maken, hen op hun gemak te stellen om spontane foto's te kunnen trekken. Geen enkele keer gaf ik de meisjes poseeraanwijzingen. Ik maakte mopjes, ik speelde tikkertje met hen, ik stelde mij op tussen de bladeren en liet hen hun gang gaan. 

Mona-0470

Het was een voorrecht en een plezier om met deze stoffen te mogen naaien. Wil je van copy-paste doen of juist helemaal out-of-the-box gaan met de Let's Party collectie? In de online catalogus zie je de collecties en de lanceerdata. Lotte Martens doet enkel de productie van de stoffen, de verdeling verloopt via de groothandel. Ben je op zoek naar een bepaalde stof, dan google je best even de stofnaam, om te weten welke verdeelpunten die bepaalde stof in voorraad hebben. Lotte en ik weten zelf niet exact welke winkels welke stoffen inkopen, dus die vraag stellen gaat helaas weinig antwoord opleveren ;) 

Mona-0755


Hier nog wat verwerkingstips voor wie met Lottes kant en plissé aan de slag wil:
  • Stop de plissé NIET in de wasmachine! Bij de wasvoorschriften op de website staat "handwas" en dat mag je zeer letterlijk nemen. Mijn eerste lap ging op 30° in de machine en kwam er met halve print weer uit. 
  • De kant is wel machinewasbaar, op handwasprogramma of max op 30°. Op de website kan je trouwens per stof de wasvoorschriften vinden. Hou daar rekening mee, want ze zijn het resultaat van uitvoerige testing! 
  • Deze plissé hoef je onderaan niet af te werken, hij rafelt niet. Ook niet na meerdere draag- en wasbeurten.
  • Naadband 'plakt' niet aan de plissé. Om de plooitjes mooi dicht te kunnen verwerken, kleefde ik wondertape op de naden aan de goede kant van de stof en plakte die vervolgens daarmee aan de voering. Geen speldjesgaatjes, geen kronkelende plooien. En doordat mijn wondertape maar 6mm breed was, kon ik mooi naast de lijmrand stikken en eindigde ik niet met plaksel aan mijn naald.
  • De kant is lichtjes rekbaar. Ik maakte een heel eenvoudig modelletje, maar ga je zoals Riet of Sarah aan de slag met een ingewikkeld patroon, dan kan naadband strijken een oplossing zijn. 
  • Stik de plissé en de kant met een microtexnaald.
Mona-0288

Alvast een glimp van beide zusjes samen. Vrijdag meer beeld van Suses outfit!

SuseMona

Patroon bloesje: aangepaste Tinny (StraightGrain) - maat 5j
Stof bloesje: Lunari Yellow - Lotte Martens (ik gebruikte een half paneel)
Patroon rokje: patroonloos, gewoon een lap dichtgevouwen plissé aan een brede elastiek
Stof rokje: Plissé Limonium Gold - Lotte Martens (ik gebruikte een half paneel)
Schoenen: Angulus bij Hippeschoentjes
Kunffelbeesten: Wild & Soft bij Les Enfants Terribles
Model: Mona (5j)

49 opmerkingen:

  1. Wow, wat mooi! Het hele plaatje klopt: outfit, setting, foto's. Genieten zo'n mooie blogpost!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Maar zo mooi eva! Je mag terecht fier zijn op de foto's! Ze zijn prachtig, net als de locatie, de kindjes én hun outfit. Ik ben helemaal fan en ik kijk al uit naar je blogpost vrijdag!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hetzelfde wat ik altijd bij jou schrijf, eigenlijk. Wederzijdse fans zijn wij!

      Verwijderen
  3. Zo mooi Eva! Verliefd op de outfits en foto's <3

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je hebt prachtige foto's gemaakt van prachtige maaksels en bijzondere stof!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Goddelijk Eva, waarlijk goddelijk!
    --en dan moet de feestoutfit nog komen...---

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oh, Wauw!! Je overtrof jezelf, foto's, kleertjes... Alleen maar hartjes <3 voor je!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. ten eerste blij met jouw lijntje bij op jouw Cv zo komen we je meer tegen dan we vermoeden ;)
    ten tweede prachtige foto's
    ten derde super kleedjes, daar zou ik zelfs mijn halve jongen in krijgen
    ten vierde, als afsluiter, kus, knuffel, afstandsgedachten, alles wat je nodig hebt want ik blij dat je even moed/tijd/goesting/... vond om te naaien, foto's te trekken, te noteren, te bloggen,...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor elk deel van die opsomming! En ja, nu ik Lottes PR doe heb ik ineens veel minder zin in de mijne. Vandaar de social-media-stilte ;)

      Verwijderen
  8. leuke stof, leuk bloesje, leuk rokje, leuke foto's en leuke blogpost! Allemaal leuk dus ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dit is op en top lente! Knap gedaan, zowel de rokjes als de foto's. Klasse!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik kan alleen maar heel erg onder de indruk zijn van jouw talenten! Waw, de foto's zijn zo mooi, de outfit is een streling voor het oog!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Die foto's zijn zo mooi, net als de outfit! Je bent top!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat mooi!! Zalige styling en locatie!
    Weeral een schot in de roos!! Benieuwd naar je volgende post!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het was gewoon een geweldige samenwerking! Het mooie licht in de kruidtuin, de prinsessenkapsels van de meisjes, hun outfits, de props, hun enthousiasme,... Allemaal elementen die toevallig prachtig bij elkaar kwamen!

      Verwijderen
  13. Je hebt jezelf overtroffen, Eva! Smaakt naar meer!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bij mij zeker wel. Ik denk dat ik op zoek ga naar meer kindjes van deze leeftijd om te portretteren :) Zo heerlijk, hun spontaniteit!

      Verwijderen
  14. Het lijken wel van die Griekse godinnen in miniformaat, die meiden. Erg mooi, Eva, dat heb je weer fantastisch gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat ligt aan die gouden plissé, die heel erg matcht met de plaatjes in mijn geschiedenisboek. Helemaal godin-achtig!

      Verwijderen
  15. Ik twijfelde tussen de kruidtuin en een andere botanische tuin voor de communiefoto's van de zoon. Ik hou zo van de sfeer die het groen uitstraalt op foto's.
    Je maakte prachtige kleertjes én foto's. Ik hoop alvast dat mijn foto's aan de enkels geraken van de jouwe.
    Als je nog ultieme tips hebt, mag je me ze altijd laten weten :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oei, tips, ik ben zelf ook maar een experimenteer-autodidact wiens enkels en verder heel erg makkelijk te bereiken zijn ;-) Ik gebruikte mijn 50mm lens op f2.0 met ISO 250 en sluitertijd tussen 1/100 en 1/150 (afhankelijk van de plaats, onder sommige bladeren was minder licht). Jouw 35mm gaat zelfs nog beter zijn gezien de afstand, maar daar spaar ik nog voor. Het mooiste licht had ik op de kruispunten van paadjes waar geen bladeren boven hun hoofd hingen, maar aangezien ik niets dirigeerde moest ik vooral volgen en mij aanpassen aan hun ontdekkingstocht ;-) Kruidtuin Leuven is heel erg klein maar ook heel rustig, voor een dik halfuur fotoshoot perfect.

      Ik denk dat het lastige vooral wordt om je eigen kids te fotograferen. Ik heb toch altijd het gevoel dat kindjes van die leeftijd iets meegaander zijn als het iemand anders is die achter de camera staat. Dit gezegd zijnde: in ruil voor blogfoto's van mij wil ik met plezier jullie fotograaf komen spelen ;-) Maar ik kijk ook heel erg uit naar jouw foto's want de vorige portretten op Facebook vond ik prachtig!

      Verwijderen
    2. Oh ja, ik wil zeker eens oefenen met jou als model. Of ze bruikbaar zullen zijn, zal je dan wel zien. Haha. Als het de kruidtuin wordt hier, laat ik zeker iets weten. De andere optie is 3 uur rijden dus net wat minder handig.

      Verwijderen
    3. Dan zou de keus bij mij snel gemaakt zijn ;)

      Verwijderen
  16. Instant happy ben ik bij het zien van deze! :) Prachtig!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. WAUW, dit is zo, zo, zo, zo mooi!!! En wat een droomjob die éne dag in de week!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Eva toch! Gij kunt echt alles. Niet te doen. Prachtige foto's, prachtige meisjes in zalige kleedjes!
    Ik heb er ook nog even aan gedacht, aan een kleedje in plisse, great minds en al.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Steek mij geen bal in mijn handen, of wiskunde-oefeningen onder mijn neus ;-)

      Verwijderen
  19. Waaaaa zo mooi! Alles klopt! Echt Eva, topprestatie!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wauw, Eva! Speechless. Die job is jou op het lijf geschreven!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Oh my God, Eva! Dit moet zowat de schoonste feestoutfit EVER zijn! Ik weet wel zeker dat er heel veel kopietjes gaan volgen, want echt, dit is zoooo oogverblindend mooi! Ik ben gewoon helemaal fan van alles wat ik zie, in de eerste plaats de outfit, maar ook de foto's en styling en alles erop en eraan! En niet te vergeten de stoffen! Als ze die eens in Amerika verkochten ;-) Jij hebt wel echt een ongelooflijke gave hoor, echt! Waauw waauw en nog eens waaauw! Ik kijk al uit naar deel 2!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jij doet mij altijd zo blozen! Sommige van de winkelpunten verzenden wel naar de US op aanvraag, maar misschien wou je dat liever niet weten ;)

      Verwijderen
  22. I have only love for this, Eva. Seriously amazing!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Prachtig!! En ik had dus echt niet door dat ik met jou mailde!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Eloise kijkt mee en zegt... oooooh mama dat wil ik ook...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat kan ik mij zo voorstellen! Een echte divajurk, dit ;) Komaan Annick, helemaal niet moeilijk!

      Verwijderen
  25. nog zo'n mooie outfit, vooral dat topje vind ik super!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Wat een heerlijke foto's en prachtige naaisels, daar kan je prima een 5 daagse job van maken zo ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, ik zou daar geen nee tegen zeggen! Alleen nog even afstuderen ;)

      Verwijderen
  27. Ik blijf lachen telkens als ik deze outfits zie; zo ongelooflijk schoon ♥

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...