topbar

zaterdag 6 februari 2016

De hype waar ik niét aan ging meedoen

** English version here **

Ik ging er niet aan meedoen. (Onderlijnd, om de stelligheid van die uitspraak aan te geven). De hype van de ananassen. Die gele vrucht mocht wat mij betreft haar invloed beperken tot het hoogst culinaire niveau van kip-curry en fruitsalade. Zelfs de vele ananasoutfits die in blogland en de winkels verschenen, konden mij niet verleiden. Maar toen zag ik dit. Misschien was het een moment van zwakte. Misschien hoopte ik bij de stof ook wat van haar fotoskills te ontvangen. In elk geval: voor ik het wist knipte mevrouw Petite Couture mijn bestelling ananassen.

A Nana's bomberjack

De effen grijze sweaterstof die ik voor een ander project mee had besteld, bleek bij aankomst exact even dik en zacht en grijs als de ananassen. Beiden combineerden in mijn hoofd tot een bomberjack die als tussenseizoenjasje en als wintertrui kon dienen. Ik koos een patroontje uit de Knippie en knipte de grootste maat, met in mijn hart een beetje twijfel, want wat als dat te klein zou zijn?

A Nana's bomberjack

Om de grijze stof wat op te vrolijken, voegde ik nog eens wat paspel toe. De schouderstukken zaten in het patroon, het achterpand hertekende ik om een boogvormige lijn te creëren. Ook alle naden doorstikte ik met gouden garen.

A Nana's bomberjack

Om kriebelende ritsen in de nek te vermijden, stikte ik er een strook zachte stof achter, die aan de halslijn omkeert en de trekker verbergt.

A Nana's bomberjack

De laatste stikseltjes gebeurden in oktober, tijdens een ontzettend gezellige naaizondag met Eva, An, An en Sharon. Nadien werd de trui welgeteld één keer buitenshuis gedragen (binnenshuis - waar comfort primeert - wel vaker, zoals u hier al zag). Hij was namelijk, euhm, een beetje gròòt. 

A Nana's bomberjack

De mening van mijn stijladviseur was kort en duidelijk: "Eva, je lijkt wel zwanger." Laat dat nu een illusie zijn die ik niet wenste te wekken. De trui verdween bijna in de zak met bestemming Asielzoekerscentrum, tot ik maanden later plots zin kreeg in wat priegelwerk. Ik tornde de rits los en haalde aan beide voorpanden 1,5 cm weg. De zijnaden en de mouwen nam ik in met 2 cm. Toen ook dat nog meer 'zak' dan 'trui' leek, stikte ik twee nepen over de gehele ruglengte. 

A Nana's bomberjack

Het resultaat is draagbaar, al suggereert de voorzijde nog steeds een kerstmanbuikje (Dat u dat niet merkt op de foto's, zegt u? Ik deed een beetje van straktrekken hier en fotoselectie daar, om online misverstanden te vermijden, maar u kunt mij op mijn woord geloven). Boosdoener zijn de zakken, die ik een volgende keer niet meer in de dikke sweaterstof zou uitvoeren. Maar weglaten ontnam de jas een praktische functie (denk: opbergplek/handenwarmer), dus ik liet ze zo. Evenredig met het aantal getornde steken zakte ook mijn perfectionisme; de uiteindelijke afwerking binnenin laat dus wat te wensen over. Gelukkig maken de zachtheid en de warmte van de stof veel goed! Conclusie: draagbaar, en best tevreden.

A Nana's bomberjack

Ananasstof: A nana's grijs sweater - Aime Comme Marie - ooit bij Petite Couture
Effen grijze stof: Aime Comme Marie - ooit bij Petite Couture
Patroon: model 30 - Knippie 2/2015 - maat 164
Rits: Veritas
Paspel: de Stoffenstraat
Fotograaf: Broer

44 opmerkingen:

  1. Het mooiste ananasnaaiwerk dat ik ooit zag! Het zou zonde zijn dat je deze niet zou dragen! Mooi en Stijlvol!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gedragen wordt hij zeker, zij het met iets minder enthousiasme dan sommige andere naaisels. Maar na zo'n compliment trek ik hem volgende keer met de glimlach aan!

      Verwijderen
  2. op foto ziet het er in ieder geval prima uit!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind de aanpassingen geslaagd. Ik ben jaloers op je geduld en doorzettingsvermogen! Ik heb nog een grijs katoentje liggen met gouden ananassen... Voorlopig nog zonder bestemming.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Die origineelheid van je eigen touch er in te stoppen met die ruglijn, prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Bij de eerste foto dacht ik: dat patroon moet ik hebben! Maar niet dus... dan ga ik toch de BerlinBeat uitproberen... want het lijkt me wel een super gezellig vestje!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk dat mijn grootste fout was om de zakken in dezelfde dikke sweaterstof te knippen. Een aangepast patroon in 164 ligt hier, dus je mag het altijd eens komen lenen! Voor mezelf zou ik een volgende keer voor een 152 gaan denk ik. Qua verhouding zat het patroon niet slecht in elkaar, het viel gewoon gròòt (en ik ben niet zo voor oversized ;-) )

      Verwijderen
  6. Wauw wauw wauw! Die hype ging ik wss ook aan mij voorbij laten gaan maar als ik dit zie begin ik nu toch ook wel sterk te twijfelen! Zo schoon!
    Het is je harde werk zeker waard geweest!

    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  7. heel mooi! als je hem buitenshuis als jas draagt met nog een trui onder dan zal de illusie van een buikje wel snel verdwijnen.
    heel mooi met die paspel ook

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoe meer laagjes, hoe erger het wordt ;-) Maar ik draag hem zeker!

      Verwijderen
  8. Oh, het is anders een mooie bomber geworden. Jammer van het vele tornwerk. Waarom valt Knippie toch altijd zo groot? De reden waarom ik amper iets maak uit deze boekjes.
    Je doet me zin krijgen om er ook nog eens een bomber jasje te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dit was eigenlijk mijn eerste negatieve ervaring met een Knippiepatroon, tot nu toe vielen mijn andere maaksels uit die boekjes altijd op maat!

      Verwijderen
    2. Hollandse kindertjes hebben nu eenmaal de genen van hun grote ouders hé ... als ik met Knippie aan de slag ga, kies ik een maatje kleiner in de breedte en volg de lijnen van 1 à 2 maten groter in de lengte. Deze sweater is super qua belijningen (het sterke punt van Knippie ), maar op het gebied van verfijnde tienermode hebben ze niet veel kaas gegeten ;-)
      Duim omhooggevallen, want jij kon het model elegant maken. Dragen hoor, niemand kent de iets mindere afwerking aan de binnenkant!

      Verwijderen
    3. Mijn maten bevinden zich nochtans een stukje boven 164, zowel in de breedte als in de lengte, dus door die maat te kiezen en te verlengen had ik dat al wat ingecalculeerd. Maar nog niet genoeg dus ;-)

      Verwijderen
  9. Opnieuw tot in de puntjes verzorgd. Ik wou dat ik evenveel talent had toen ik jouw leeftijd hád.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ja je mag best tevreden zijn seg!!! Voor mij ziet het er perfect uit Zenne.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Heel mooi! Maar idd redelijk comfy-looking, dus ik snap je gevoel ook wel. Ik bewonder wel je moed en doorzettingsvermogen en vind de details erg mooi ook! Ikzelf ben ook niet helemaal fan van de ananassen, laar vandaag in een workshop bij Marte van compagnie M had iemand een heel erg mooi bloesje aan in de stof, en bij Kathleen van Bellelien zag ik een prachtige roze ananas-top, dus wie weet komt het er hier toch ook ooit van :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Het eindresultaat is thans bijzonder gslaagd! Mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Respect voor het lostorn werk. Maar het zou echt zonde zijn om met zo een prachtstuk iet buiten te kunnen komen. Wat een afwerking!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Schoon ananas-jasje!
    Ik zou al lang de moed niet hebben om helemaal los te maken en dan aan te passen. Moedig;)
    Maar wel heel mooi resultaat!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik vrees dat ik zo'n zwangerschapsachtige truien draag, ze zitten zo gemakkelijk op een niets-doen-dag :-D
    Weer een toppertje deze ananas!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Eva, keischoon. Jammer dat na al je harde werk het een te grote pull bleek te zijn. Maar volgens de foto's heb je dat zeer goed opgelost. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Heel tof gedaan!! Die paspel op de rug maakt het echt af!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Meer dan draagbaar zou ik zeggen, wat een tof jasje/truitje!
    En die Knippie, ik vertrouw het niet meer (ook al meerdere keren meegemaakt dat de maat totaal niet klopt...)

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Heel erg mooi, Eva! Jammer dat je er niet echt helemaal content van bent, al hoop ik toch dat je het veel zult dragen, want het is toch écht te mooi om aan de kant te laten liggen.
    En die aanpassingen, hoe jij er toch telkens weer in slaagt om een patroon naar je hand te zetten, chapeau!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Laat het voorjaar maar komen, staat je goed!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Knap van je om hem los te tornen en opnieuw in elkaar te zetten!Mooi exemplaar vind ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Toch met voorsprong het mooiste ananas-maaksel dat ik al heb gezien in blogland ( ook niet zo'n fan van ananassen hier)! Spijtig van de pasvorm maar respect voor al het getorn ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Ik vind jouw foto's hier in elk geval veel geslaagder dan die van mijn ananastrui. Jammer dat hij niet helemaal perfect is, maar het is wél een heel mooi stuk. Ik zou er momenteel de courage niet voor hebben om eraan te beginnen, dus chapeau! x

    BeantwoordenVerwijderen
  24. At last, de ananassen!
    En ik ken ook een hype waar ik absoluut niet aan ging meedoen… Breien! :-))))

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Heel mooi gemaakt en mooie uitgewerkte details.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Ik vind dit anders wel keigeslaagd !!! En ook al wou ik ook absoluut niet meedoen aan de ananashype, toch ligt hier ook nog een lapje te wachten op bestemming hemd met korte mouwen ... (en na zijn laatste opmerking over een ander hemd, hoop ik heel erg dat hij het zal willen dragen, wordt vervolgd dus)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ai, de "ik draag enkel stoer en comfy"-fase doet bij jullie ook zijn intrede precies.

      Verwijderen
    2. 't Was een hemd voor de wederhelft ;-) Maar inderdaad, de oudste zoon is eindelijk beginnen puberen (werd zelf medisch bevestigd, een jaartje later dan zijn leeftijdsgenootjes) en dat zullen we weten ;-)

      Verwijderen
  27. Oh Eva je doet mijn voornemens wankelen, wat een gave combi zo! I ben helemaal niet van de ananassen, maar ik ben wel van gouden accenten, die goude paspel is echt super. Jammer dat de pasvorm niet helemaal is wat je gehoopt had.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Hij mag dan groot zijn, hij is alvast héél mooi! Ik ben fan van het stofje om de rits-trekker te verbergen, en van de gouden paspel. Super tof.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...