topbar

zondag 13 september 2015

Workshoppen bij Lotte Martens

SO HAPPY was ik, toen mijn mailbox mij over een feestje vertelde. De prachtige stoffencollecties van Lotte Martens vieren hun tweede verjaardag met de opening van een eigen winkel in Leuven, inclusief workshop, en ik mocht daarbij zijn! De 'neen' die elke uitnodiging tegenwoordig krijgt, kon ik hier niet over mijn lippen krijgen. Gelijk hoeveel pijnstillers het zou kosten, dit wilde ik niet missen.

Zo reed ik dus naar Leuven, met in mijn tas een effen stof (speciaal daarvoor aangekocht, inderdaad. Het printloze aanbod in mijn eigen voorraad is behoorlijk beperkt). Het doel? Leren drukken zoals Lotte. Samen met Joke, Eva, Jo, Valerie, Lieselot en Annelies werd ik ingewijd in de wondere wereld van het zeefdrukken op stof.

Met inspiratieboeken en eigen creativiteit als basis tekenden en composeerden we onze unieke print.
Workshop Lotte Martens: tekenen
Workshop Lotte Martens: composeren
Die werd machinaal op een drukplaat overgebracht.
Workshop Lotte Martens: machine
Workshop Lotte Martens: drukplaat
Intussen mengden we kleuren, en nadien kon het drukken beginnen.
Workshop Lotte Martens: drukken
Workshop Lotte Martens: drukken
Ik drukte huisjes en blaasbloemen, eerst op grijs katoen, nadien op petrolblauw satijn.
Workshop Lotte Martens: resultaat!
Workshop Lotte Martens: resultaat!
Workshop Lotte Martens: resultaat!

De stoffen van Lotte staan al even op mijn verlanglijst. Het workshopaanbod had ik meermaals bekeken maar weer weggeklikt. Want, eerlijk, de prijs hield mij wat tegen. Stof noch workshops zijn goedkoop, maar nu ik zelf mocht ervaren hoeveel tijd en materialen nodig zijn om resultaat te bereiken, vind ik dat volledig terecht. Elk ontwerp is uniek en handgedrukt, ver weg van zwetende werkers in lageloonlanden. De winkel is bovendien vlak bij mijn kot: tijd om wat meer te investeren in Belgisch design!
Stoffen Lotte Martens
Stoffen Lotte Martens
Stoffen Lotte Martens
Wat genoot ik. Van de creatieve sfeer die een groep naaisters steeds lijkt voort te brengen. Van het ontwerpen. Van de vriendelijke hulp van Lotte en Karen. Maar vooral: van een uitstap die geen ziekenhuizen of dokters bevatte, van bezig zijn zonder na te moeten denken. Vandaag is de zetel weer mijn woonplek, maar de glimlach om gisteren maakt dat allemaal goed.

50 opmerkingen:

  1. En jullie prints zagen er ongelofelijk professioneel uit! Heel fijn je in levende lijve (ook al wil dat lijf niet altijd mee) te ontmoeten gisteren!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh Eva, dat ziet er mooi uit! Nu nog verwerken 😊 (An)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo mooi, die blaasbloemen druk! Benieuwd welk naaiproject je in petto hebt voor dit pareltje!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh waw, wat jammer dat ik niet kon.... ik ga dat ooit ook nog wel eens doen... mijn eigen zeefdrukervaring dateert van toen ik 6 jaar was... tijd om dat nog eens op te frissen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik zit hier opnieuw te lachen, want ondanks mijn hoge drama-queen-gehalte gisteren vond ik het een geweldig fijne dag. Goed rusten vandaag, Eva'tje, zodat die prachtlapjes snel verwerkt kunnen worden! xx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dramaqueengehalte, haha, dat is een understatement ;) Maar zo hebben we je graag!

      Verwijderen
    2. Kennen we jou dan anders Eva :D All drama you :D maar he, was ik dara geweest, had je aan mij een mede-drama queen gehad, no doubt :D

      Verwijderen
  6. Eva, zo'n mooie foto 's. Ik ben echt blij dat je gisteren een relatief goeie dag had, want jouw blaasbloemen en huisjes op de satijn waren gewoonweg prachtig ! Blij ook dat we net iets meer dan één zin konden uitwisselen !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ook! Jij bent nòg liever in het echt :) De fotokwaliteit was beter geweest als ik wat meer geschoold was in binnenhuis-met-weinig-licht-fotografie, maar het geeft alvast een beeld.

      Verwijderen
  7. Dat leek me daar supertof! Zo schoon! Goed dat je jezelf verplicht hebt om te gaan ondanks dat het zich vandaag wreekt waarschijnlijk... Rust maar goed x

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik was ook blij dat ik tòch ja had gezegd, en ik keer zeker nog eens terug!

      Verwijderen
  8. Rustdag vandaag vermoed ik maar heel veel nagenieten van je uitstapje.Super mooi die blaasbloemen,daar ben ik fan van.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Benieuwd wat je van je eigen ontworpen stof gaat maken

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wauw, ziet er super uit! Wat cool, je eigen stoffen!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik denk dat iedereen het een heel fijne dag vond! Het was in ieder geval heel leuk om je eens 'in real life' te ontmoeten. Hopelijk heb je snel de tijd en energie om je fabuleuze stofje te verwerken. Ik ben benieuwd!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Leuk dat je toch gegaan bent! Ik heb er zelf al twee gevolgd en telkens heel geslaagd!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Oh, wat ben ik jaloers ! Prachtig die stoffen!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wauw! Ziet er een toffe ervaring uit. Mooie ontwerpen maakte je!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat een heerlijk creatief uitstapje! Prachtig die stoffen met zeefdruk! Wow! En nu nagenieten en nadenken over wat je ermee gaat maken neem ik aan?

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wauw, dat ziet er heel leuk uit! Prachtig ontwerp. Soms mag je gewoon geen neen zeggen

    BeantwoordenVerwijderen
  17. prachtige blaasbloempjes, en de kleurencombinatie is helemaal top!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Waw! Dat moet een heel leuke dag geweest zijn. Blij voor jou dat je toch bent kunnen gaan, ook al heeft het zich vandaag waarschijnlijk wel gewreekt. Ik hou van de kleuren die je gecombineerd hebt, ben al benieuwd wat je ervan gaat maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat een fijn blogbericht! En wat een mooie foto's! Ik merkte zelfs niet dat je er nam! Fijn dat je kon genieten ook. Op naar meer zulke dagen!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat maakte jij een pracht stofje! En wat ben ik blij meisje dat het goed ging dan met jou! Hoera voor ziekenhuisloze dagen!
    En ja ik geef toe, ik vind die stoffen prachtig, maar oh zo duur dat ik er nog nooit eentje bestelde!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Idem hier. Maar nu ik zag hoe ze gemaakt worden, ben ik verbaasd dat de stoffen zo 'goedkoop' over de toonbank kunnen.

      Verwijderen
  21. Ik ben blij dat je kon genieten van een leuke dag, Op naar meer van dat!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. wow, super seg! En inderdaad zo'n pareltjes die je maakte, daar ga je superlang voldoening van hebben!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Het resultaat is zo mooi geworden Eva! Super x

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Dat heb je knap uitgevoerd, Eva! Ik ben helemaal wild van jouw blaasbloemen. Zo mooi! Mijn bewerkte stoffen liggen hier nog te wachten op schaar & naaimachine. Daar ga ik gauw verandering in moeten brengen. Maar eigenlijk wil ik liever nog eens een dagje gaan zeefdrukken. Haast magisch om te zien hoe een ontwerp tot leven komt op stof.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Amai, keimooi! Jammer dat ik niet meer in Kessel-lo woon... Ik heb Lotte al wel eens op een trouwfeest mogen ontmoeten dus ik weet dat het een toffe madame is :-). Blij te lezen dat je er zoveel plezier uithaalde!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. ♥ voor zeefdrukken, ik vind dat iets magisch hebben.
    ♥ dat je erbij kon zijn, op van die mooie dagen kan een mens lang teren!
    ♥ voor die mooie projecten van jou, ik ben benieuwd waar ze naartoe gaan leiden :)

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Ik ben zo blij voor jou dat je dat hebt kunnen doen! En het resultaat is prachtig!
    Ik heb me in een opwelling ingeschreven voor de vijfdaagse cursus, ik begin vanavond! En ik heb er vannacht van wakker gelegen, echt waar, want ik ben nu natuurlijk totaal niet voorbereid!
    De prijs hield me tot nu toe ook wat tegen (en de tijd natuurlijk). Idem voor de stoffen, maar sinds ik mijn rokje in de Selene-stof maakte, heb ik al heel wat complimentjes én blogaandacht gekregen (en een tweede plaats in de Sew+Show van Straight Grain). Ik heb nog geen seconde spijt gehad van mijn 'dure' aankoop!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik was ook onvoorbereid (met uitzondering van stofaankopen dan), en vond dat juist heel tof: zo ontstaan 'vanzelf' de leukste dingen! Hier nog twijfel over zo'n cursus, het lijkt mij in elk geval zalig.

      Verwijderen
    2. Lotte heeft jouw zeef bewaard en vorige week als voorbeeld gebruikt! Dat moet dan wel een goed voorbeeld geweest zijn. ;-)
      De cursus is superleuk, morgen les 2!

      Verwijderen
    3. Nu doe je mij twijfelen om mij ook in te schrijven! Enkel nog wat meer budget bijeen schrapen :)

      Verwijderen
  28. Zo tof dat je erbij kon zijn! Ben blij voor jou en wat je maakte vind ik in 1 woord: prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Heel erg mooi!! Prachtige stoffen zijn het, ik heb er eentje en durfde er nog steeds niet in knippen :-) benieuwd wanneer en hoe jij dat gaat doen :-) jammer dat ik lees dat je het nog steeds zo lastig hebt... Veel moed, ik duim mee voor betere tijden...

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Oh, heel mooi! Ik ben blij met jou dat het je gelukt is om te gaan.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...