topbar

zondag 16 augustus 2015

Nina Culottes

** English version here **

Het wereldwijde web is een fijne woonplaats. De huizen in de Naaistraat dragen vrolijk gebloemde gordijntjes en zelfs 's winters lijkt de zon er te schijnen. De buren zijn gelijkgestemden en strooien steeds met complimenten. 'Gezellig koffiekransje' benadert de werkelijkheid in mijn aanvoelen dichter dan 'mondiaal gebeuren'. Een koffiekransje met onbekenden die tegelijk bekend aanvoelen, omdat je meeleeft met hun kleine en grote zorgen, en omdat jij de inhoud van hun kleerkast vermoedelijk beter kent dan hun wederhelft dat doet.

Hoewel ze hun leven met de was mee buitenhangen, blijven de echte gezichten meestal achter de luiken verborgen. Gelukkig bevinden zich onder de buren ook mensen met zin voor initiatief, die events op poten zetten waar de namen een gezicht, een accent en een manier van lopen krijgen. Ik genoot van de Blogameetup en het Zonen09-feest, van babbels met dames die even leuk zijn als hun (schrijf)stijl en hun foto's. Meestal blitzgesprekken, want "er zijn er zo veel en ik wil iedereen gezien hebben" (wat nooit lukt, overigens. Ik eindig de avond steeds met lichte spijt om alle mensen die ik miste). Blitzgesprekken, omdat mijn kleine hartje stiekem vreest dat men mijn gezelschap beu zou raken.

Privédates zijn meer mijn ding. Ik had vele gezellige dagen met deze leuke dames, een koffiedate met mijn naamgenote, en deze zomer mocht ik daar een naaidate bij An aan toevoegen! Compleet met heerlijke quiche in een mooi interieur en chauffeur van en naar het station. Op de planning voor die dag stonden de Nina Culottes van Compagnie M. Na een dag soldenzoeken met de onmogelijke opdracht "een short met hoge taille en wijde pijpen", leek zelfmaak mij een snellere optie.
Nina Culottes - voor
Mijn maten zweefden tussen XXS en XS, dus tekende ik voor de zekerheid (tijdens een babysitavond, op papieren tafelkleed bij gebrek aan patroonpapier. Zo gaat dat hier.) de grootste van de twee over. Of  het aan de licht rekbare gabardine, mijn verhoudingen, de maatvoering, of een combinatie van voorgaande lag, geen idee. Ik stikte, paste, versmalde, en herhaalde die volgorde een drietal keer. Uiteindelijk haalde ik uit de middenachternaad 8 cm weg, en zit Nina als gegoten!
Nina Culottes - zij
De meningen zijn verdeeld. Vader vindt het maar zozo, vrienden vinden het één van mijn topstukken. Ik ben vooral tevreden met een effen uitbreiding van de collectie, en met hoe het uitdraaide zoals ik het in mijn hoofd had: een hip shortje met een knipoog naar de badmode uit de fifties.
Nina Culottes - achter
Foto's namen we op prachtig Burano, als semi-professionals. Ditmaal had ik, naast mijn buitengewoon getalenteerde huisfotografe, namelijk ook een persoonlijke stylist ter beschikking, die de fotografisch meest interessante positie van handen en andere lichaamsdelen bepaalde.
Stylist
Gedaan met twijfelen over de juiste pose of de mooiste lach. Enkel een dame met een reflecterend scherm ontbrak nog in de entourage :)
Nina Culottes - schuin voor
PS: (On)bekende gezichten met interesse in (naai)dates, laat u horen! Ik breid mijn scala aan positieve ervaringen met de buren gaarne uit.

Patroon: Nina culottes - Compagnie M
Stof: koningsblauwe stretchgabardine - Pauli
T-shirt: Marco Polo

61 opmerkingen:

  1. Werkelijk, Eva, dit is de mooiste versie die ik zag. By far! Het plaatje klopt perfect. Dat je zo moest versmallen, was alleen maar positief. Het staat je geweldig!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh, hij werd echt prachtig! En wat een mooi dorpje seg. Nog eens merci om te komen buurten 😉 (An)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind het de allermooiste versie die ik al zag!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En ik vind dat het allermooiste compliment. Zeker als het van u komt, mevrouw Vink.

      Verwijderen
  4. He-le-maal geslaagd! Vader heeft ongelijk :) En ik ben zo hard pro nog een gezellige namiddag!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het plaatje klopt helemaal; de kleuren, het t-shirtje erop, de schoenen, je figuur...En inderdaad, een knipoog naar de badmode uit de fifties! Dat is het! Ik zou ook graag willen 'buurten' , maar ik woon zo ver van jullie allemaal! :-(

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dan zullen we eens halverwege moeten afspreken hé ;)

      Verwijderen
    2. Als wij erin slagen te 'buurten', is het voor Storm helemaal niet zo ver ;).

      Verwijderen
    3. Het zal er eens moeten van komen hé...!

      Verwijderen
  6. Wat staat dat je leuk! Genieten van je foto's zo op een regenachtige dag! Wat gezellig die naaidates, alleen woon ik niet om de hoek ; )

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wauw, echt WAUW! Ik vind hem prachtig, en dat kleurtje <3

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Echt knap, helemaal fan van de fifties style! De laatste tijd ook mogen genieten van enkele gezellige naaidates en moet zeggen dat smaakt naar meer! Als je ergens een gaatje in je agenda hebt, ik ben geïnteresseerd!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een prachtige outfit! Ik denk niet dat het iedereen zou staan, maar bij jou zit het als gegoten. Zelf doe ik hier vooral mode-inspiratie op, want helaas ben ik niet zo handig met naald en draad. Ik kijk al uit naar je volgende creaties :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ze komen eraan! De naaisels rollen vlotjes van onder de machine tegenwoordig, maar de schrijfinspiratie volgt niet echt ;)
      Heel interessant dat ook niet-naaisters hun weg naar dit plekje vinden. Mode-inspiratie, tjonge, niet gedacht dat ik daar ooit voor zou dienen ;)

      Verwijderen
  10. Zo zalig geschreven, Eva!
    Het zit je als gegoten! Heel mooi. Ik zou dit nooit voor mezelf maken, maar jij komt er prachtig mee weg. Gemaakt voor lijven als dat van jou.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat was nochtans ook mijn eerste reactie bij Nina ;) Maar ik ben heel blij met hoe dit impulsnaaisel uitdraaide!

      Verwijderen
  11. Toplocatie... machtig mooie foto's v ee zeer geslaagde outfit

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een heerlijk bericht! Ik vind het ook zalig wonen in de Naaistraat!
    Je Nina en de foto's ervan zijn ook super!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Mooi zeg! Ik ben niet zo van de culottes, maar jouw versie doet me twijfelen. Leukste die ik tot nu toe gezien heb!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Burano... Zo mooi! Die culotte is ook een topper ook al werd ik er eerst niet warm van. Een naaidate zie ik ook wel zitten. De babbel bij zonen09 was veel te kort 😉

    BeantwoordenVerwijderen
  15. We gaan dat dan toch eens moeten doen zo'n naaidate als je terug in Leuven bent en m'n werk wat o wieltjes loopt (start nieuw schooljaar altijd druk :-)) Wel 1 probleem, de locatie dan... Want woon namelijk nog thuis en denk niet dat ze zo'n fan zijn van twee ratelende naaimachines in huis :-D

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Eva jong, gij staat daar géweldig mee!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik ben niet voor de culotte maar jij maakt er gewoon een short van?! Of komt dat door je eindeloze benen misschien ;) En ik vind deze short zalig mooi! Btw, een early Happy BD! xxx Die naaidate ben je me nog verschuldigd :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zeker! Laat maar weten wanneer die volgende kinderloze dag valt :)
      Ik verkortte onderaan met een centimeter of vier waar ik er anders tien moet bijtellen. Een short-culotte, dus.

      Verwijderen
  18. Hij is prachtig!!! Well done! :) Dat versmallen vind ik wel wat vreemd, dus daar zal ik je na mijn vakantie nog even over mailen. En nu denk ik: ik vergat mijn eigen Nina die bovenaan de inpaklijst stond. Diu toch. Marte (met Bjorn zijn laptop).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik kan nochtans uit ervaring zeggen dat Nina een heerlijk reiskledingstuk is!

      Verwijderen
  19. Dit is nu de eerste Nina, in broekrok versie die ik echt schoon vindt en ook zou dragen. Nu weet ik wat mij zo tegen stak, het is gewoon de lengte.
    Voor een naaidate, ben je ook altijd welkom. Al is het misschien niet helemaal in de buurt.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ik loop hier momenteel rond in Parijs met een Nina rok rond mijn lijf gedrapeerd. En hij zit zalig die rok. De culottes versie staat eind augustus op de planning, wanneer ik naar Antwerpen afzak voor een Compagnie M. workshop. Af en toe twijfel ik eens over de broekrok versie, maar jouw exemplaar trekt mij net weer over de 'ga- ervoor' streep. En een (naai)date zie ik ook wel zitten!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Een echte topper van formaat ! Enne ... als er nog een plaatsje over is op die date ... call me ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jij bent één van de mensen die ik veel te kort sprak bij Zonen09, dus graag! Ik zal eens werk maken van een datumplanner :)

      Verwijderen
  22. Hij staat je geweldig, niet naar vaders luisteren inderdaad!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Ik heb een Ninarok, in dezelfde stof! Wat een toeval! Ook ik moest bijna 6cm versmallen, dus 't ligt misschien echt wel aan de stof? Die rekt nogal mee, vind ik...
    (Pas op met wasmachines, trouwens: krimpgevaar! Ofwel is mijn poep toch wat gegroeid...)
    Schoontje, Eva!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Je maakt echt reclame voor het Nina-patroon! Ik was niet echt overtuigd maar deze korte versie vind ik top!
    Gelukkige verjaardag trouwens!! Hiep hiep!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Echt schitterend, Eva, deze short. Met fifties-allures inderdaad, ik vind ze prachtig. En we doen nog wel een keer van koffiedate, zo twee Eva's onder elkaar :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Wat prachtig geschreven, en wat een prachtige short!n Ik heb me er al blauw aan geërgerd dat er in de winkelrekken geen normale exemplaren hangen. Deze is prachtig! En alhoewel ik, in vergelijking met sommigen van jullie villa's, in een bescheiden huisje in de naaistraat woon, wil ik dolgraag mee naai-daten!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wij discrimineren niet: het bewonen van een villa met zwembad is niet vereist. Anders zou ik zelf ook niet mogen ;)

      Verwijderen
  27. Awel Eva, het staat je geweldig! Ik zou dit nooit voor mezelf maken - believe me, ik testte het patroon mee en alhoewel de maat perfect is, staat het me totaal niet - maar jij kunt dit duidelijk wel met trots dragen.
    En dat buurten, graag, maar net als Storm en Khadetjes hierboven woon ik zo ver van jullie allemaal...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die West-Vlamingen toch :) Ik zal anders een eenmalige oversteek maken voor jullie gedrieën!

      Verwijderen
  28. Dit is - eerlijk waar! - de mooiste Nina (in short versie) die ik tot nu toe gezien heb! Ik twijfel al lang of ik het patroon zou aanschaffen of niet, maar bij deze heb je meover de streep getrokken. Een hele prestatie, als je weet dat ik geen haat-liefde, maar een haat-haat verhouding heb met patronen aanpassen, en tornmesjes, e.d. meer, en dit onvermijdelijk is wanneer je iets wil maken dat past rond een lijf met vrouwelijke rondingen. Ik bewonder dan ook je doorzettingsvermogen om tot 3x toe aanpassingen te maken. Chapeau! Zelf had ik er waarschijnlijk al lang de brui aan gegeven...Voor naaidates ben ik trouwens ook altijd te vinden...

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Heerlijke tekst, zo vanuit een vrolijk - zij het gordijnloos - bloghuis. ;-) Schitterend mooie foto's en het zou mij écht niet staan, deze short, maar oh wat is ze mooi bij jou!

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Oh Eva, en nu lees ik deze leuk post van jou :-) Bijlezen na vakantie gebeurt hier in omgekeerde volgorde uiteraard :-) Een keitoffe short, ik ben helemaal fan! Tijdens mijn kampeervakantie de afgelopen weken bleken rokjes en kleedjes toch minder geschikt, en dan spring je niet ver met 2 shorten... Ik weet dus wat te doen tegen volgende zomer. Tegen dan mss eens een naaidate?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Check! Door de stretchstof is deze Nina alvast een zalige mix tussen comfortabel en chic!

      Verwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...