topbar

zaterdag 14 juni 2014

Een liefdesverhaal

We hebben een band, zij en ik. Al sinds die eerste dag in die eerste kleuterklas. Zij, een bang vogeltje op zoek naar de veiligheid van mama in de drukte van de klas. En ik. Diegene die die mama elke dag een paar uurtjes mocht vervangen. Die langzaam haar verlegen vertrouwen won. Wiens hand ze niet meer losliet.

Drie jaar lang durfde ze elke dag een beetje meer. Groeide ze. Van peutertje tot flinke kleuter, van vogeltje tot voortrekker. Maar het grenzeloze vertrouwen is er nog steeds.  Alles in haar blik spreekt liefde als ze omhoogkijkt. Wij bewonen kleine kamertjes in elkaars hart.

Een andere liefde, iets minder diep maar wel vanaf het eerste zicht, is zij. Een patroon dat eenvoud en schoonheid combineert, en daarbij genoeg ruimte laat voor creativiteit en prinsessengehalte.  Een patroon dat niet enkel je eigen (surrogaat)dochter, maar ook heel wat anderen blij maakt. In mijn hoofd vielen de stukjes op hun plaats.

En wat krijg je als je twee liefdes combineert?
Een snoepje. Een beter passende omschrijving vind ik niet. Om op te eten is ze, dit vleugje schattigheid in haar zuurstokjas.
Intussen slijt het meisje haar laatste dagen in de kleuterklas. Vrolijk en vol zelfvertrouwen. Nog even, en dan zet ze een nieuwe stap. Het eerste leerjaar in de Grote School. Mijn hand zal er niet zijn om haar te leiden, maar ik ben er zeker van dat ze het prima in haar eentje kan.
Al zal ik er toch een beetje zijn. Het jasje voor de Grote Dag is namelijk van mijn hand. Op vraag van de mama: lichtblauw met strikmouw. Het roze combineerden zij en ik erbij tussen de rekken van Pauli.

Tromgeroffel en trompetgeschal voor Liv en Jackie!
Wekenlang hing het jasje, steeds een beetje meer afgewerkt, aan de kapstok in mijn naaihoek. Zelfs zo dat mijn eigen mama het spijtig vond dat haar dagelijkse portie schattigheid richting nieuwe eigenaar zou verhuizen.
De overhandiging gebeurde in een studiepauze. Ik fietste naar hun prachtige boerderij, schoof daar mee aan tafel, en werd getrakteerd op bewondering van de voltallige familie. Of zoals grote broer het verwoordde: “Livje, jij bent zo mooi. Dit mag jij van mij nooit aandoen om te spelen!”
Het verzoek om foto’s met model werd door het dametje in kwestie met veel plezier ingewilligd. Ze genoot van de aandacht, de complimentjes, en vooral van het met-ons-tweetjes-op-stap-zijn. Maar dat leest u vast ook van haar gezichtje. 
(Ik genoot zo mogelijk nog meer dan zij. Van het prachtkind voor mijn lens en in mijn jas. Maar dat merkt U vast aan de overdaad aan foto's).
Op de terugweg gleed haar hand in de mijne. Keek ze omhoog. En vroeg toen met voldane glimlach: “Ga jij nog eens iets maken voor mij? En dan ook met foto’s met wij tweeën?” Dat dit niet het laatste is dat u van ons zult horen, lijkt mij evident.

Haar beentjes zijn langer, haar handjes zijn groter, maar ze passen nog altijd perfect in de mijne.

52 opmerkingen:

  1. Hoe lief zeg! Ik zit hier helemaal warm te worden van jouw mooie verhaal.
    Het jasje is een snoepje, net als de kleine meid!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een prachtige jas en een nog prachtiger kindje :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een pareltje! Die derde laatste foto vind ik zalig mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Kei kei lief... en zo een ontroerend (en herkenbaar) verhaal

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat fijn zo'n bijzondere band! Je mooie woorden toveren een glimlach op mijn gezicht. Die kleine dame staat prachtig met haar nieuwe jas. Jij bent er eentje-uit-de-duizend!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een prachtig verhaal en een wondermooi jasje! En bedankt voor het compliment ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zo mooi... En ontroerend. volgens mij heb jij het mooiste beroep ter wereld...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Van dat mooie beroep mocht ik al drie jaar vrijwillig voorproeven, hopelijk sta ik binnen enkele jaren écht als "juf" voor de klas!

      Verwijderen
  8. oooh Eva, wat heb je dat ontzettend lief geschreven! echt zo vol gevoel... en wat maakte je een prachtige Jackie voor die mooie Liv (het zal aan de naam liggen he... ;)?)
    en heerlijke foto's ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wauw mooi, heel mooi geschreven!
    En wat een prachtig jasje :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Oh Eva, zo mooi geschreven! Met tranen in de ogen zit ik hier! Ze is heel trots op haar jas, heeft em al aan iedereen laten zien die hier thuis komt. De foto's zijn heel mooi! xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wauw! Zeer mooi jasje maar het verhaal erachter is prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wauw, een prachtige jas in zuurstokkleurtjes, een jongedame die je creatie met trots draagt en een ontroerend geschreven verhaal. En dat allemaal tussen het studeren door. Respect.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik heb bijna een traantje weggepinkt (maar het WK voetbal op de achtergrond is een beetje een sfeerkiller nu), zo mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Jouw liefde voor dat meisje lees ik in ieder woord....prachtig!
    En wat een voorrecht dat ze jouw mooie zuurstok-jas gaat dragen op die GROTE dag...:)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Oh Eva, zo liefdevol! Zo mooi! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Geweldig Eva, dat jullie elkaar gevonden hebben. En super mooi snoepkleurig jasje. Ze staat er prachtig mee. De foto's zijn heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ontzettend mooi geschreven Eva, ik kreeg er bijna de tranen van in mijn ogen. Ook het jasje is super lief! De combinatie van stoffen is heel mooi, past perfect bij dat schattige meisje!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Credits to vriendin Kaat, die graag meegaat naar Pauli om mij de perfecte combinatie in handen te duwen!

      Verwijderen
    2. Ahzo, een vriendin om te koesteren :) Veel succes nog met de examens, ik duim!

      Verwijderen
    3. Dankjewel! Ik zal haar dat meteen eens laten lezen ;) Jij nog veel stage-succes!

      Verwijderen
  18. Wat een fijn verhaal en een daarbij horende mooie jas,
    ik vind het een hele mooie combinatie!!
    zus 3

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ontroerend en die laatste zin, eentje voor in een boekskse! Met liefde gemaakt is hier echt van toepassing!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. mo, zo'n schattig en lief verhaaltje! En idem dito kind en jas :)

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wat een mooi liefdesverhaal ... ik kreeg tranen in mijn ogen bij het lezen!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Geweldig mooi verhaal, prachtig jasje ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Amai zeg, ik zit hier met tranen in mijn ogen bij je schoon verhaal… Prachtige jas voor zo'n prinses!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Wat een mooi verhaal - ik word er helemaal warm van, ik zie hier dagelijks hoeveel zo'n juf betekent voor die kleintjes.
    En een mooi jasje!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Oh zo mooi.Zo wel de jas als het meisje als het verhaal van jullie beiden.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Echt schoooon!! Een ontroerend verhaal met een prachtige toekomst!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Een mooi verhaal over een mooi meisje in een mooi jasje gemaakt door een lieve juf !

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Zo'n schattige foto's en meid. De jas is ook top! M

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Waw, super mooi! En een prachtige meid, inderdaad, zeker met die schitterende jas. Ze zal stralen op de grote dag!

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Zo'n mooi liefdesverhaal kan alleen maar een happy end hebben !

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Kom je dan asjeblief in de school van mijn kinderen werken eens het zover is? Wat een topjuf ga jij zijn zeg, zo'n groot hart :-) . En een topcreatie, uiteraard! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Eva, alletwee even schoon, het jasje en het verhaal...

    BeantwoordenVerwijderen
  33. deze staat ook nog op mijn to-do-lijstje

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Oh, mijn hart smelt bij het lezen over zoveel liefde... Schoon gedaan, en love de knopen!

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Wat een mooi verhaal! Zo mooi geschreven. En wat een prachtige foto's. Ik ben ontroerd.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...