topbar

woensdag 5 maart 2014

Een Hemd voor Broer

Een zaterdagnamiddag spenderen tussen de winkelrekken bungelt ergens onderaan het favoriete-bezigheden-lijstje van Broer. Niet omdat de inhoud van zijn kleerkast hem koud laat, een kleine portie ijdelheid is hem niet vreemd. Eerder omdat 'standaard confectiematen' en 'op het lijf geschreven' niet tesamen in zijn woordenboek voorkomen.

Na nauwkeurige opmeting bleek meteen waarom. Met lengte twee-meter-en-twee (waarvan 66 cm arm) en de tailleomtrek van een twaalfjarige kunnen we bij Broer eerder spreken van het type 'kapstok' dan van het type 'kleerkast'. Nochtans lijkt de gemiddelde kledingzaak zich eerder op deze laatste te concentreren. Mouwen die halverwege de onderarm eindigen, T-shirts tot aan de navel, truien die gepast zouden zijn als er een siamese tweelingbroer in het spel was (die er niet is, voor alle duidelijkheid.) U begrijpt dat passen steeds een feestje is.

Na de dag waarop we 15 winkels aandeden alvorens één gepaste jas te vinden (en dan keken we nog niet eens naar kleur, model of prijs) besliste zus Eva om de volgende verjaardag in het teken van een uitdaging te zetten. Een Hemd voor Broer. Smal en lang. Het patroon in Knipmode kwam als geroepen. Broer koos hier een stof en Zus keurde goed. Aan de kotkeukentafel knipte en verknipte ze het patroon, daarbij mentaal bijgestaan door enkele geïnteresseerden en hun ontbijt. 

En ziehier, het past!
Na 6 weken fulltime achter de studieboeken plande ze haar lesvrije week vol naaiprojecten, om al die verdrongen creativiteit eindelijk vrij te laten. Maar het lijf besliste dat het genoeg geweest was met de aanslagen en stuurde de ene na de andere ziektekiem haar richting uit. Van de ambitieuze vakantielijst raakte dus enkel het eerste afgevinkt:
Maar we zijn content! Hemdenmakerij bleek makkelijker dan verwacht. Voor de kraag vond ik eventjes verduidelijking hier, en de mouwsplitten gingen verbazend vlot dankzij dit (tenminste, nadat ik had uitgevogeld welke stofkant "de goede" voorstelde in de handleiding, daar was één tornsessie voor nodig).
De avond van de verjaardag vierden we op restaurant, Broer strategisch gepositioneerd tegenover mezelve. Het eten was lekker, maar de perfecte pasvorm aan de overkant trok steeds weer mijn aandacht. Genieten: perfectie!
Het is af, het is smal, jarige Broer is content, en er staat nergens water in de kelder. Missie geslaagd!
stof: Hélium Gris, Petit Pan 
patroon: nummer 1, Knipmode nov. 2013
knoopjes: Hexagoon

54 opmerkingen:

  1. Waw Eva! Dit is superknap!!! En de stofkeuze is perfect, hij heeft smaak jouw broer! Tijd voor bandwerk? Heb je het patroon moeten aanpassen of is het gewoon gemaakt voor lange, smalle mensen? (An)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er is al een zomerhemd besteld (hoera, zonder mouwsplitten dus!) Ik mat hem heel zorgvuldig op en maakte uiteindelijk de kleinste maat, met onderaan een 15-tal cm extra en ook aan de mouwen een verlenging. Smaak heeft hij zeker, die broer van mij! Nu nog wat meer "easy" voor de camera tegen het volgende blogbericht ;-)

      Verwijderen
  2. Prachtig gemaakt! En wat een heerlijk stofje!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zeer mooi Eva, Broer zal content zijn met zo'n lieve zus!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. En dat tussen de boterhammen en ziektekiemen, dat kunstje mag je overdoen! Wat een hemd, knap!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. schoon zeg! Broer spontaan content met zo'n zus, hoogstwaarschijnlijk ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wauw Eva! Wat knap, een supermooi hemd! Wat zal je broer blij zijn hiermee. Ik vrees dat je de komende jaren nog heel veel hemden voor hem gaat moeten maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. heel knap gedaan! geeft mij moed om ook aan een hemdje voor mijn man te beginnen. ook een buitenmaat: niet zo groot, wel gespierd :)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Waarschijnlijk begint nu het bandwerk. Schoon hemd! Schone stof. Ben ook bezig aan een hemd voor de man maar die houdt jammer genoeg niet van figuurtjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Broer is vast heel blij met zijn zus! Super mooi gemaakt met een geweldig stofje! Het printje is perfect voor een mannen hemd!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik bedenk net dat de overhemden tegenwoordig vaak figuurnaden hebben. Misschien leuk de volgende keer er ook in te maken? Dit bedoel ik trouwens absoluut als tip, niet als kritiek!

      Verwijderen
    2. Misschien niet zo duidelijk op de foto, maar die zitten erin hoor ;-)

      Verwijderen
    3. Ow ja. Sorry! Nu ik beter kijk, zie ik het...

      Verwijderen
  10. Eva! Ik ben echt onder de indruk! Een hemd op maat maken lijkt mij echt wel een van de moeilijkste naaiprojecten en jij doet het alsof het niets is. Straf! En mooie stoffenkeuze ook, ik hou het in het achterhoofd voor mocht het lief ooit eens een hemd willen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Amai, ongelooflijk mooi! Ik heb me nog niet durven wagen aan een hemd(je). Mijn schrik toch maar eens overwinnen, denk ik, als ik deze mooie creatie zie.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Woehoew! Ik wist dat je 't kon! Proficiat :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat neemt natuurlijk niet weg dat ik met alle plezier nog eens zou komen workshoppen bij u hé ;-)

      Verwijderen
  13. Waw, knap hoor! Wij maken momenteel in de avondles een mannenhemd en krijgen de uitleg van kraag en mouwsplitten daar... Dus chapau dat jij dat allemaal op je eentje hebt uitgevist! Je broer zal wel meer dan tevreden zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Amai, ik zou het niet schoner en beter kunnen! TOP!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wow, wat ontzettend mooi! Ik heb gisteren enkele meters petit pan ingeslagen voor een hemd voor mijn vader... Als het resultaat ook maar een klein beetje in de richting komt van jouw hemd dan ben ik al supercontent! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Prachtig! Amai, ik ben onder de indruk.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ola, ik ben wreed onder de indruk!
    Prachtresultaat, je broer kan terecht heel content zijn. ;-)
    Ik heb me er nog niet aan gewaagd...

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wow, 2 meter?? Het hemd is prachtig, de gekozen stof ideaal! Deze zal ik eens aan zoonlief tonen, ik wil al lang een hemd maken maar ik mag niet wegens 'saaie' stof (puber he).

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wow, supermooi genaaid! Type kapstok zal wel content zijn..

    BeantwoordenVerwijderen
  20. die broer van jou boft met zo'n zus! heel knap gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Type kapstok! Whaaaa :D Hilarisch gewoon

    BeantwoordenVerwijderen
  22. ja he! je teksten zijn altijd aangenaam om lezen en je kleren aangenaam om zien. Prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Super gaaf! Ik wil dit ook kunnen!
    Je tips ga ik opslaan en dan maar oefenen.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Een fiere broer. Sla voortaan ook maar heel wat hemdenstofjes in; dit voelt naar productie ... alleen jammer dat tijd zo vlug gaat hé! Succes voor je tweede helft van het jaar!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Amai, zo mooi seg! Ik kocht speciaal die knipmode voor dat patroontje en mijn handen beginnen nu te jeuken om er ook aan te beginnen!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Wauw!!!! zo mooi zeg! Wat ben ik blij dat ik jou zaterdag eens in levende lijve kan ontmoeten , want wat jij kan : SUPER !!!!!
    gr
    an
    jace did it!!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Trouwens, uit welk boekje kwam dat precies, mijn man is ook zo lang en smal en ik vind niet direct een passend patroon! Maar ik wil ook zo graag eens iets voor hem maken!!
    Thanks!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. sorry ik zie de knipmode nu bovenaan staan!
      Kan je die nog ergens kopen denk je?

      Verwijderen
    2. Op het Stoffenspektakel staan ze altijd met een stand van Knipmode waar ze oudere nummers verkopen. Misschien een ideetje.
      @Eva: Het is een zeer mooi hemd geworden!

      Verwijderen
    3. Op de website van Knipmode kan je het patroon ook apart bestellen (KM1311-01). Het patroon is bedoeld voor 'normale' mannen, ik maakte de kleinste maat en verlengde mouwen en onderkant.

      Verwijderen
  28. Wau, zo schoon!! Broer heeft geluk met zo'n zus!

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Wow Eva, zo knap! Proficiat zeg. En zo lief van jou!

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Zo prachtig!!! Tot zaterdag! groetjes creazusje An

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Wat een prachthemd. Schoon stofke en perfecte uitvoering. De volgende keer placeert de broer gewoon een bestelling bij u, winkelen wordt totaal overbodig zo ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Waauw zeg, een écht grote-mensen-hemd! Top, Eva, helemaal onder de indruk!

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Broerlief boft met een zus als jij !!! (broer, zorg maar voor een prachtcadeau als zus straks jarig is ;-) )

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Ik heb alleen nog maar een kleine versie (voor zoon) met lange mouwen gemaakt, maar dit gaat zeker op het programma staan! Tof je gisteren te ontmoeten!

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Ah, hier zie ik dat mooie hemd waar ik zaterdag op de Big blogameetup zoveel stoef over hoorde. Prachtig gemaakt. We geraakten zaterdag eventjes aan de babbel, ik kwam met het gezelschap Decrezusjes en Klaartje Nel uit Mol. Aan mij heb je ook een volger bij.
    Lieve groetjes,

    CreativEls
    http://koekjehaakjemaakje.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Dat ziet er super goed uit! Bedankt om dit te delen, nu krijg ik iets meer zin om nog eens iets voor mijn lief te maken, al had hij zelf een short gevraagd, waar ik een poging toe deed, maar dankzij 1 foute berekening kan ik heel het patroon weer vanaf 0 beginnen tekenen. Ach ja ooit geraakt ie af.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Volgende maand heeft Knipmode een mannenbijlage, misschien staat daar wel een shortpatroon in?

      Verwijderen
  37. Petje af hoor! Heel schoon! Ik ben eigenlijk wel blij dat de vriend geen hemden draagt, anders had ik misschien ook al de vraag gekregen.

    BeantwoordenVerwijderen
  38. zooo mooi, hier eerst een hemdje voor de kleinere jongens proberen en dan ook voor mijn net-geen-2 meter-grote man.... ik begrijp de frustratie van de te korte mouwen en te wijde hemden, langer betekent ook breder en nietr-getailleerd precies in de winkels... bedankt voor de inspiratie, ga ik toch ook eens proberen voor manlief!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...