topbar

donderdag 10 januari 2013

Het Hertenkleed

Geniale ideeën krijgt men op de vreemdste plaatsen. Ga de Geschiedenis der Uitvindingen eens na en u zult versteld staan, echt. Denk aan de telefoon (in de klas), het vliegtuig (liggend in het gras) en  de Wet van Archimedes (in bad).

Ondergetekende is extreem vatbaar voor zulke ideeën tijdens toneelvoorstellingen. Al die creativiteit op één podium, daarvan gaat het raderwerk in overdrive. Zo ook op die 23e oktober. We keken naar Hebzucht, de papa en ik. Een voorstelling over de crisis die zelfs mij, als financiële nitwit die nooit verder op de thematiek inging dan het vullen van een spaarpotje, wist te bekoren. Ik hoef U niet te vertellen dat het met dat acteerwerk wel snor zat. En misschien beter ook niet dat vanop de stoelen linksachter en voor mij een licht geronk opsteeg. Cultuurbarbaren, tss.

Nu, tijdens die voorstelling bedacht ik een kleed. A-lijn, met een Peter Pan-kraagje, een rugsluiting in sleutelgatvorm, vanvoor een dierenprint en langsachter rekbaar. Het nadeel van zulke zelfbedachte projecten is het ontbreken van een kant-en-klaar patroon. Bij geluk riep het stuk op tot simpelheid en kon ik gewoon hier en daar wat patroondelen kopiëren. Borstneepjes uit een Knipmode, halsuitsnijding naar dit kleedje (maar dan minder diep), kraagje geïnspireerd op dit hier, en al de rest zelfgetekend. Bij geluk (2) kwam luttele dagen erna in de collectie van Bambiblauw een hertenstof die wel gemaakt leek voor dit project. Ik klikte het snel in mijn winkelmandje, vrezend dat heel Vlaanderen hetzelfde plan had en de herten op 1 2 3 uitverkocht zouden zijn. Ik kreeg niet geheel ongelijk: hier, hier en hier ziet u ook prachtige varianten. En intussen inderdaad uitverkocht.

Kleine zus werd, nog in pyjama, naar buiten getroond om het kleed vast te leggen in de enige zonnestralen die U deze kerstvakantie kon spotten. En die op het einde van de fotoshoot ook netjes terug achter het wolkendek verdwenen.
De gehele familie, bijeengekomen om de komst van de Goedheiligman af te wachten, vond die stof maar niks. Diezelfde familie, bijeengekomen om de komst van kindeke Jezus te vieren, vond het afgewerkte kleed prachtig.
Ikzelf ook, eigenlijk. Eenvoud en schoonheid hand in hand. Vooral dan dat sleutelgatje, *smelt*
Ik probeerde iets met haar en veel speldjes, en kocht geweldig passende oorbelletjes op de homesale van Lellehbelleh en Koljees. Toen was ik klaar. Voor Kerstmis. Voor nieuwjaar. En voor alle dagen van mijn leven, amen.
Om dus te zeggen dat toneelvoorstellingen hun geld meer dan waard zijn. Te denken dat men daar eigenlijk zit voor zijn ontspanning.

28 opmerkingen:

  1. Oh Eva dat is PRACHTIG! Echt waw! En zo leuk hoe het tot stand is gekomen. Jij bent een natuurtalent!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. amai zo schoon! en jij zelf ook! en je haar: ohhh en ahhhh, schoon dus! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat mooi! En wat kan jij het toch heerlijk verwoorden!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik zou de stof nooit zelf kopen, maar het is wel een prachtig kleedje geworden! Voor een waar model, afgaande op je foto's ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik zou er zelf niet opkomen, maar het resultaat is prachtig! Echtigwaar!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Knappe Eva! Het kleedje klinkt vreemd om te bedenken, maar het resultaat is om duimen en vingers bij af te likken. Net als je kapsel trouwens, top!
    (O ja, en heerlijke voorstelling hé, Hebzucht)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. haha bangelijk uwe gedachtengang tijdens toneel:)
    ik heb dat ook wel, alleen gaat het soms te hard en zou ik mijn ideeën willen opschrijven om mij daarna rustig terug te kunnen concentreren op de voorstelling. maar notities nemen is meestal geen optie op da moment ;)
    knap gemaakt, amai!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Maar goed dat je je door je familie niet hebt laten weerhouden, omdat zij de stof maar niets vonden. Want echt...het is een beauty van een jurk geworden! Leuk zo met die hertenstof voor en het bruin achter, heel knap ontworpen, genaaid en...staat je ook nog geweldig.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Amai, uw haar is keischoon, en uw kleed is ook al top, en de oorbellen heb ik ook, dus ... Je ziet er stralend uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dat heb je weer prachtig gedaan, je laat het mooie stofje volledig tot zijn recht komen!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Supermooi !!! En uw haar is geweldig.Gewoon af,het hele plaatje,is gewoon af :)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. amai, knap bedacht, het geheel past perfect samen en bij jou. de hertjesstof zou ik zo meteen niet kopen, maar het resultaat is wel heel mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Super! Nooit geweten dat theater zo inspirerend werkt! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Knap hoor. Chapeau voor je creativiteit!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. cool! Peter Pankraagjes zijn altijd cool, maar nog wel een graadje beter in combinatie met een hert - respect!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi eva,

    Wat een leuk jurkje en een prachtig stofje..... ik ben ook gek van hertjes en stof

    Gr www.facebook.com/studiokeesengrietje
    studiokeesengrietje@blogspot.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Heel mooi, Eva! Staat je prachtig!
    En je kapsel is zo leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Amai, echt een heel leuk kleedje geworden! En je haren zijn ook prachtig zo. Kortom geweldige outfit!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Dacht even dat je haren geknipt waren ... mooi, zo opgestoken!
    Met inspiratie net dat ietsje meer geven aan de garderobe = TOP!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Leuk kapsel! En natuurlijk een heel schoon kleedje :) Goed gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. waw! Helemaal mijn ding dat kleedje, hoewel ik niet weet of ik het zou durven, zo'n stofje voor mezelf kopen en er een kleedje mee maken ;-). Maar ik vind het echt prachtig bij jou!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. zo elegant als een gazelle!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...